KOMPONEN KOMPONEN SUPERCHARGER
Ø Air intake assembly
Ø Belts
Ø Bypass valve
Ø Discharge tube
Ø Mass airflow sensor
Ø Oil feed & oil return line assembly
Ø Supercharger pulleys
Ø Radiator pipe assembly
JENIS JENIS SUPERCHARGER
PRINSIP KENDALIAN SUPERCHARGER
Ø Supercharger didorong secara mekanikal untuk merampas kuasa memandu dari enjin.
Ø Mengambil satu-satu peringkat kelajuan enjin lampau, seperti Rolls Royce Merlin, misalnya, supercharger menggunakan kira-kira 150 hp (110 kW).
Ø Tanpa supercharger, enjin akan menghasilkan 750 hp (560 kW), dengan supercharger, ia menghasilkan 1.000 hp (750 kW), peningkatan jumlah 400 hp (750 hp - 150 + 400), atau keuntungan bersih sebanyak 250 hp (190 kW).
Ø kelemahan utama supercharger: enjin untuk membakar bahan api tambahan untuk memberi kuasa untuk menghidupkan supercharger.
Peningkatan ketumpatan cas meningkatkan kuasa enjin dan kuasa yang tertentu kepada nisbah berat badan, tetapi juga meningkatkan penggunaan bahan api tentu enjin. Ini meningkatkan kos menjalankan pesawat dan mengurangkan pelbagai keseluruhannya.
Kendalian supercharger
Ø pemampat udara digunakan untuk induksi terpaksa enjin pembakaran dalaman.
Ø Supercharger dengan kadar Aliran jisim yang lebih besar menyediakan lebih banyak Oksigen untuk menyokong pembakaran yang akan tersedia di enjin beraspirasi semulajadi, yang membolehkan bahan api lebih dibakar dan kerja lagi yang perlu dilakukan bagi setiap pusingan, meningkatkan output kuasa enjin.
Ø Kuasa untuk unit boleh jadi secara mekanik oleh belt,gear satu, aci, atau rangkaian yang disambungkan ke aci engkol enjin.
Ø Penggunaan biasa menghadkan supercharger panjang unit yang dipacu secara mekanik
No comments:
Post a Comment